marți, 18 mai 2010

NOUL DRUM AL MATASII DE MARE VITEZA

Un exemplu de noua ofensiva a economiilor emergente in plan regional si global ni-l ofera China, care are un mare plan feroviar - pentru 550 miliarde de euro, peste 80.000 de kilometri de cai ferate ar urma sa lege Londra de Singapore, via Beijing. Acest proiect impresionant ca grandoare si resurse alocate, va consacra China drept nodul economic esential al Asiei. Strategia geo-feroviara a Beijingului prevede a se intinde pe trei axe:
  • Kunming (capitala provinciei Yunan, din sud-estul Chinei) - Singapore;
  • Urumqi (capitala provinciei nord-estice Xinjiang) - Germania;
  • Heilongjiang - Europa de Est, via Rusia.

Dincolo de implicatiile economice acest proiect sub coordonarea Chinei are puternice implicatii geopolitice. Potrivit declaratiilor oficialilor chinezi, ruta principala a retelei va urma destinatia Beijing-Londra, distanta care ar urma sa fie parcursa in doua zile, dar nu mai devreme de anul 2025. Insa, unul din scopurile esenyiale ale acestei rute este conectarea Chinei la resursele din Asia Centrala, dar si facilitarea conectarii unor state precum Tadjikistanul sau Kirghistanul la propria integrare in economia globala.

Pentu a influenta participarea la proiect a statelor din regiune, China a propus sistemul "tehnologie contra resurse", prin care platile pentru constructia caii ferate pot fi facute in materii prime si nu in bani.

Ofensiva chineza este, de altfel, atent urmarita si de Moscova, dar si de Washington, a caror influenta regionala a cunoscut in ultimii ani ani un declin direct proportional cu cresterea influentei chineze.

Astfel, prin interconectarea pietelor europene cu cele asiatice, China urmareste si sa-si asigure accesul la resursele Asiei Centrale, fiind tot mai aproape de rolul pe care doreste sa si-l asume in plan regional si global.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu